torstai 7. kesäkuuta 2012

I'd rather be anything but ordinary please


Eli tässä niitä vastauksia, toivottavasti muistin kaikki. Ja sori tästä fontista, blogger on ihana <3

Oon nyt muuttamassa syksyllä Lontooseen - mitä sinne kannattaa pakata mukaan?! Matkalaukkuun mahtuu aika rajoitetusti kamaa, joten mitä suosittelisit että ottaa Suomesta mukaan, mikä taas kannattaa jättää tänne?
Tätä mietin itekin ennen lähtöä tosi paljon ja kysyin tätä jopa host-momilta. Hän sanoi silloin, että täällä tulee kuitenkin shoppailtua niin paljon, että mahdollisimman vähällä tavaramäärällä kannattaa tulla. Ja oli muuten ihan oikeassa. Riippuu tietysti siitä kuinka paljon tykkäät shoppailla, mutta vaatteita kannattaa ottaa vain sen verran, mitä välttämättä tarvii. Mulla oli mukana tyyliin yhdet farkut, pari arkimekkoa ja yks bilemekko, muutama t-paita ja neuletakki, parit urheiluvaatteet ja tietty alusvaatteita. Kenkiäkään mulla ei tainnu olla enempää kuin kolmet ja laukkuja kaks. Tietty vaatteita kannattaa miettiä sen mukaan mitä tänne on tulossa tekemään. Au pairiksi lähtevän kannattaa ottaa mukaan lähinnä käytännöllisiä vaatteita ja ostaa muita tarpeen mukaan täältä, mutta jos on tulossa ihan "oikeisiin töihin", niin edustavammille vaatteille voi tietty silloin olla käyttöä. Hygieniatuotteista kannattaa ottaa mukaan vain matkakoot, koska niitä saa halvalla täältäkin, eli turha raahata Suomesta asti. Ihan yleisesti ottaen kaikkea kannattaa ottaa mukaan kohtuudella: muutamat vaatteet, parit korut, yks kirja (täälläkin on kirjastoja) yms. Suosittelen myös sateenvarjoa (goes without saying) ja päiväkirjaa. Tän ajan haluaa kuitenkin muistaa myöhemmin.
Kun sä oot kertonu jotenki niin positiivisiä asioita sun auppari-ajasta, niin mua kiinnostais vähän et onko sulla ollu jotain ongelmia tai riitoja tän perheen kanssa? Ja onko sun au pair perhe sulle niinkun oikee perhe, et kohteleeko ne sua niinkun työntekijää vai enemmän ku "isosiskoa"?
Mulla ei oo ollu oikeestaan mitään riitoja tän perheen kanssa. Meillä on ollut vaan yksi erimielisyys, joka on koskenut mun taskurahaa, mutta siitäkään ei olla tapeltu, vaan neuvoteltu. Muuten ollaan tultu hyvin toimeen. Ja kuten oon jossain aikasemmissakin postauksissa sanonu, en oo aina samaa mieltä näiden kanssa, mutta en koe tarpeelliseksi tuoda eriäviä näkemyksiäni kuuluviin. En kuitenkaan tunne itseäni perheenjäseneksi, vaan meillä on host-vanhempieni kanssa asialliset ja hyvät, mutta etäiset välit. Me syödään kyllä melkein joka ilta yhdessä ja usein jutellaankin samalla, mutta jotkut mun kaverit esim. käyvät baarissa tai tekevät kauneushoitoja hostiensa kanssa, mitä ei ikinä tapahtuisi meillä. Musta homma toimii kuitenkin hyvin näinkin.


Millon sulla on ollu kaikista rankinta siellä, tai et on ollu sillai niitä vaikeita hetkiä?
Tästä muistaakseni sanoinkin jo jotain viime vastauspostauksessa, eli rankinta oli silloin kun olin tosi kipeenä, en meinannut päästä lääkäriin enkä saada lääkkeitä, poju oli kipeenä samaan aikaan ja jouduin silti olemaan töissä. Tietysti välillä on vaikeeta, kun pojalla on huono viikko ja saan kuulla pelkkää huutoa ja kiukuttelua 24/7, mutta siihen tottuu. Sitten on tietty ollut jotain normaaleja yksityiselämän vaikeita juttuja niinkuin Suomessakin, mutta en halua mennä niihin sen tarkemmin täällä.


Mitkä on ollu sun auppariajan kohokohtia?/Mikä on ollut sun paras au pair kokemus?
Aupparointiin liittyvät kohokohdat on tietty niitä hyviä hetkiä pojun kanssa. Esim. se, kun poika ekaa kertaa näytti aidosti iloiselta ja vilkutti, kun menin hakemaan sitä tarhasta. Tai kun poika tulee syliin ja pyytää että laitetaan musiikki päälle ja tanssitaan. Tai kun poju on väsynyt ja pyytää että mä kannan sen tarhasta kotiin ja mä laulan sille Taylor Swiftia ja se oikeesti kuuntelee sitä biisiä ja kommentoi siihen välillä. Muita Lontoo-ajan kohokohtia on olleet mun ystävien kanssa vietetyt lazy dayt, tietyt bile-illat ja ne hetket, jolloin elämä on ollut kuin elokuvaa.


Veitkö jotain/mitä sun au pair-perheelle tuliaisiksi? Ja oliko siellä aikasempi au pair, ja jos oli niin mitä mieltä et pitäiskö sille viedä kans jotaan tuliaisia?
Vein tuliaisia, pojulle toin Autot-muistipelin ja vanhemmille meidän kuoron levyn. Täällä ei ollut silloin enää aikasempaa aupparia, mutta jos perheessä on vielä aikasempikin au pair ja hänen on esim. tarkotuksena perehdyttää sut työhösi, niin veisin ehkä hänellekin jotain pientä, esim. karkkia. Ei kuitenkaan mitään hirveän suuria tai kalliita lahjoja tarvitse/kannata raahailla, vaan jotain pientä muistamista. Ja tietty jos perhe ei ole suomalainen, niin joku suomalainen juttu vois olla kiva.

Mitkä syyt sai sut lähtemään au pairiks?
Olin haaveillut siitä jo pitkään. Suurin syy oli se, että halusin ulkomaille halvalla. Ja koska mulla on myös melko paljon lastenhoitokokemusta, tää tuntu hyvältä yhdistelmältä. Aattelin myös, että tästä vois olla hyötyä tulevaisuudessa. Viime syksynä halusin myös pois stressaavista opinnoistani ja työstäni, joita mulla tosin on tällä hetkellä molempia ikävä.

Miten oot saanut kiukuttelut loppuun vai oletko?
Joskus kiukuttelu loppuu jo sillä, että yksinkertaisesti käsken lopettamaan sen. Jos ei tehoa ja poika on erityisen tuhmalla päällä, niin laitan vähäksi aikaa jäähypenkille, eli suomeksi sanottuna nurkkaan häpeämään. Joskus kiukuttelu loppuu myös sillä, että istuttaa pojan syliin ja yksinkertaisesti kysyy, mikä mättää ja sitten jutellaan siitä pahan mielen aiheuttajasta. Ja aina ei tehoa mikään ja sitten vaan puretaan hammasta yhteen. Mä teen myös niin, että jos ylenmääräinen kiukuttelu jatkuu useamman päivän, niin sitten kerron asiasta vanhemmille ja annan heidän hoitaa asian. Meillä kuitenkin kiukutellaan mielestäni yleisesti ottaen aika vähän ja useimmiten syynä on nälkä, väsymys tai ikävä mummya ja daddya.
Mikä susta on ihan ykkosjuttu mikä jokaisen Lontoon au pairin pitaisi kokea?
Camden. Lontoon yöelämä. Brittimiehet :)

Mistä oot "löytänyt" toisia aupaireja sieltä?
Mun parhaat kaverit on itseasiassa löytäneet mut mun blogin kautta, eli kannattaa bloggailla :) Yhen hyvän kaverin oon löytänyt Lontoon suomalaisen merimieskirkon au pair -tapaamisissa. Facebookissa on myös au pair -ryhmiä, joita kannattaa hyödyntää mm. Oh!Pairs ja London au pairs.

Hostmamina haluaisin kysyä mitä au pairina odotit tai toivoit hostperheeltäsi? Onko jotain jota olisi voinut olla enemmän/vahemmän? Hostina mä mietin mitä au pairit haluaisivat perheiltään ja mitä me voitaisiin tehdä että heillä olisi kiva vuosi.
Eniten ehkä toivoin sitä, että mulle kerrotaan selkeästi talon tavat ja mitä multa odotetaan. En kuitenkaan ole ajatustenlukija ja joka perheellä on omat tapansa ja rutiininsa. Tää on meillä toteutunut paremmin kuin hyvin, sain mm. viikkoaikataulut ja tärkeimmät "säännöt" ihan kirjallisessa muodossa, mikä oli kiva. Sitten olisin toivonut myös, että host-perheestä olisi tullut mulle "toinen perhe maailmalla", mikä ei ole toteutunut, mutta ei mua myöskään sen suuremmin harmita, koska meillä asiat toimivat nykyiselläkin, ehkä enemmän työnantaja-työntekijä -periaatteella. Tietysti musta olisi myös toivottavaa, että myös host-perhe on välillä valmis joustamaan, koska sitä varmasti au pairiltakin toivotaan. Tää on myös toteutunut meillä tosi hyvin, oon esim. pari kertaa saanut päivän tai puol päivää vapaaksi, kun olen käynyt Suomessa. Muuten en oikeen mitään ihmeempiä odottanut tai toivonut, normaalia elämää, kulttuurin oppimista ja ihan perus ystävällistä käytöstä (ettei kohdella kuin palvelijaa ja että osoitetaan kiinnostusta au pairia kohtaan), niin eiköhän sillä jo päästä pitkälle :)
Ilmeisesti au pairien lomat ja sairaana olo päivät on palkattomia. Pitääkö paikkansa, miten sulla?
Tää riippuu varmaan perheestä, mutta ite olen saanut muistaakseni palkkaa myös sairaana ollessani ja viime viikoltakin sain koko palkan, vaikka olin osan ajasta Suomessa. Viime Suomen lomaltani en kuitenkaan tainnut saada palkkaa. Mun mielestä omista lomista ei tarvitse saada palkkaa, mutta esim. bank holidaylta pitäisi, koska ne on yleisiä vapaapäiviä. Tääkin on sellainen juttu, jota varmaan voisi kysyä host-perheeltä jo etukäteen, vaikka ei tainnutkaan itelle tulla mieleen.

Day 15: A song that describes you
Ah, teini-ikä.



4 kommenttia:

California hostmum kirjoitti...

Sanoit etta olisit toivonut, etta host perheesta olisi tullut toinen perhe maailmalla mutta nain ei kaynyt etka tunne itseasi perheenjaseneksi – miten olet kommunikoinut toivettasi perheellesi vai oletko? Meidan edellinen au pair nimittain sanoi samoin mulle lahtiessaan kotiin, mutta ei koskaan (minusta ainakaan) antanut ymmartaa etta olisi halunnut olla perheenjasen. Han vietti aikaa meidan kanssa olohuoneessa, mutta aina sohvan nurkassa laptoppinsa kanssa. Yhdessa yleensa syotiin mutta han ei juuri keskustellut kanssamme ruokapoydassa eika muutenkaan – suoriin kysymyksiin vastasi kylla mutta omaaloitteisesti ei keskustelua aloittanut. Kun kysyimme alkuaikoina halusiko han lahtea kanssamme kauppaan, lauantaikouluun, kirkkoon (juu, jekkitapojen mukaan raahaudumme sunnuntaisin kirkkoon) vastaus oli aina ei. Han ei myoskaan koskaan osallistunut dinnereihin tai luncheihin joita jarjestimme ystavillemme ja joihin hanet aina kutsuttiin. Yritan siis sanoa etta jos haluaa olla enemman perheenjasen kuin tyontekija kannattaa osallistua tai ainakin yritaa osallistua perheen elamaan tyoaikojen ulkopuolellalkin.

Vinkkina tuleville au paireille – jos perheellasi on ollut useampia au paireja heilla on varmasti jokaisella ollut vahan eri asenne ja nama kokemukset ovat varmasti vaikuttaneet hostiesi kaytokseen. Meidan ensimmaisen au pairi sanoi suoraan etta han on vain tullut Californiaan toihin ja hanella on jo perhe eika tarvitse toista... Nykyinen au pair taas on alusta asti ollut enemman perheenjasen kuin vain palkattu lastenhoitaja. Jos haluat olla enemman kuin tyontekija tai pelkka tyontekija, kannattaa yrittaa kommunikoida tama perheellesi. Hostperheet eivat myoskaan ole ajatustenlukijoita ja samoin kuin perheilla au paireilla on myoskin omat tapansa ja toiveensa.

JR kirjoitti...

Bank holidayt ei ole palkallisia vapaapaivia:
You do not have a statutory right to paid leave on bank and public holidays. If your employer gives paid leave on a bank or public holiday, this can count towards your minimum holiday entitlement. There are eight permanent bank and public holidays in England and Wales (nine in Scotland and ten in Northern Ireland).
If you work on a bank or public holiday, there is no automatic right to an enhanced pay rate. What you get paid depends on your contract of employment. Mun kaverin perhe oli tosi kiukkunen kun S ei ilmestynyt tiistaina toihin normaaliin aikaan, tiistai kun ei edes ollut yksi niista virallisista bank holidaysta...

Mita tulee sickie paiviin niin hostien ei tarvitse maksaa naista. Au pairhan saa taskurahaa, ei varsinaista palkkaa. Sama patee lomiin... Jos olet saanut bank holidaysta, sairaspaivista ja ainakin osasta lomistasi palkkaa sun perheesi mielestani on kohdellut sua tosi reilusti (tai ehka naista paivista teilla oli erimielisyytta?).

Pinja kirjoitti...

California hostmum: Kiitos kommentistasi! En ole varsinaisesti "kommunikoinut" perheen kanssa mitenkään toivettani olla perheenjäsen. Tulin tänne sellaisella asenteella, että olisi ihanaa jos tästä tulisi melkein kuin toinen perhe, mutta katsotaan mitä tapahtuu. Olisin tuntenut oloni kiusalliseksi, jos olisin heti ensimmäisenä sanonut, että "mä muuten haluan sitten tulla teidän ylimääräiseksi tyttäreksi", näin hiukan kärjistettynä :) Mitä tulee vapaa-ajan osallistumisiin, myönnän itsekin syyllistyväni tuohon sohvan nurkassa datailuun. Meillä tilanne on kuitenkin lähes poikkeuksetta se, että istumme hostien kanssa vierekkäin ja jokainen tuijottaa ääneti omaa läppäriänsä. Tietysti voisin silloin ehdottaa vaikka yhteistä lautapeli-iltaa, mutta... Ruokapöydässä olen pyrikinyt osallistumaan keskusteluun aina kuin mahdollista ja teen itsekin keskustelunavauksia. Dinnereille ystävien kanssa en ole osallistunut, koska olen usein stressaavan työviikon jälkeen kokenut helpommaksi viettää rauhallista aikaa kavereideni kanssa kuin olla vielä viikonloppunakin skarppina monien uusien ihmisten edessä. Tässä asiassa olisin toki voinut korjata asennetta, mutta enhän väittänytkään että vikaa olisi vain hosteissani :)Mutta olet varmasti oikeassa ja olen samaa mieltä kanssasi siitä, että jos toivoo erityisen läheisiä välejä hostiensa kanssa, kannattaa osallistua myös vapaa-ajan tekemisiin ainakin silloin tällöin :) Kuitenkin, kuten sanottu, vaikka minusta ei ehkä perheenjäsentä tullutkaan, olen silti tyytyväinen minun ja host-perheeni suhteeseen.

JR: Kiitos kommentistasi ja infosta, en tosiaan ollutkaan perehtynyt bank holidayta koskeviin lakipykäliin :) Mulle hostit sanoivat jo heti alussa, että koska heillä on vapaata bank holiday -päivinä, myös minä saan olla silloin vapaalla. Olen kuitenkin joka bank holidayn kohdalla aina vielä erikseen varmistanut, ettei minua varmasti tarvita. En siis todellakaan suosittele automaattisesti olettamaan, että bank holidayt yms. ovat vapaita ja jättämään menemättä töihin! Mä olen myös saanut palkkaa näistä päivistä, samoin tietääkseni kaikki ystäväni. Olen täysin samaa mieltä, että hosteiltani on ollut tosi kivasti tehty, että he ovat maksaneet myös bank holidaysta, muista mahdollisista lomista ja sairaspäivistäni, eikä taskurahaerimielisyytemme siis tosiaankaan koskenut näitä asioita :)

California hostmum kirjoitti...

En makaan valttamatta tarkoittanut verbaalisesti kommunikointia. Meidan "paras" au pair alusta asti osallistui ruuan tekoon yms perhe-elamaan. Ekalla viikolla han tuli keittioon ja kysysi miten voisi alkaa salaatti aineksia pilkkomaan, meidan vanhempi poika pelaa jaakiekkoa ja han kysyi voisiko joskus tulla mukaan harjoituksiin, tarjoitui pesemaan astioita aina silloin talloin ja usein viikonloppuisin vietti vahan palkatonta aikaa lasten kanssa. Taa kuulostaa vahan silta etta mita enemman ylimaaraisia toita tekee sita enemman on perheenjasen mika ei kylla ole mun tarkoitus. Naa on vaan sellaisia helppoja tapoja integroitua host perheen elamaan. Having said that, ei kaikki hostperheet kylla edes halua ylimaaraista perheenjasenta...