tiistai 22. toukokuuta 2012

Stay on the streets of this town

Tässä tulis nyt eka osa näitä vastauksia. Kiitos kaikille kysyjille ja palautteen antajille :)

1. Miltä tuntui "jättää" kaikki ja lähteä uuteen maahan?
Vaikealta. Kyllä siinä erityisesti vikojen Suomi-päivien aikana tuli pari kertaa mieleen, että mitä mä oon oikeen tekemässä. Mulla oli kuitenkin opinnot kesken, hyvä työpaikka, asunto siellä missä halusin... Mutta toisaalta olin haaveillu tästä aupaireilusta niin kauan kuin muistan, eli olin myös tosi innoissani ja uskoin, että tää on nyt oikea ratkaisu. Ja se oli :)

2. Onko siulle koskaan iskenyt ahdistusta aupair maassasi, ettet kuuluisi sinne?
Eipä oikeastaan. Riippuu tietty varmaan paikasta tosi paljon ja johonkin pienelle paikkakunnalle voi olla hankalampi sopeutua, mutta Lontoossa on niin paljon erilaisia ihmisiä, että tänne sopeutuu mun mielestä tosi helposti. Varsinkin kun sain paljon kavereita tosi nopeesti tänne tultua, niin mulla oli heti täällä "elämä". Enkä ikinä puhu itsestäni turistina :)

3. Mitä opiskelit Suomessa?
Opiskelin englantilaista filologiaa Helsingin yliopistossa ja palaan näiden opintojen pariin taas syksyllä. Suosittelen :)

4. Oletko saanut "täydellistä" romahdusta Lontoossa?
En oo saanu. Pahinta oli sillon, kun olin tosi kipeenä enkä meinannut päästä millään lääkäriin enkä saada lääkkeitä, niin silloin oli sellanen olo, etten kestä enää. Mutta onneks siitäkin selvittiin :)

5. Millaista on asua Lontoossa? Sopeutuuko sinne helposti (enkun jatkuvaa käyttämiseen yms)?
No onhan tää aika siistiä :) Sanoinkin tossa jo aikasemmin, että ihmismassaan ainakin sulautuu tosi helposti ja parasta täällä on se, että täällä ei oikeesti kukaan kiinnitä suhun mitään huomiota vaikka miten hölmöilet (esim. hypit ja kiljut metroasemalla hiiren takia). Vähän eri meininki siis kuin Suomessa. Mä puhun täällä oikeestaan englantia tosi vähän, koska puhun tän perheen ja kavereiden kanssa lähinnä suomea. Englantia pitää tietty puhua vaikka kaupassa, mutta kyllä siihen tottuu mun mielestä tosi äkkiä. Ja asiakaspalveluammateissa olevat on tosi usein itekin maahanmuuttajia, eli ei tarvi stressata sitä, puhuuko täydellistä englantia - ne ei sitä nimittäin ainakaan puhu. Täällä on myös kivaa se, että tästä kaupungista voi tehdä itselleen sellasen kuin haluaa. Jos tykkää esim. kulttuurista, rauhallisista päivistä ja hyvästä ruuasta, täältä ei museot, puistot ja huippuravintolat lopu kesken. Jos tykkää livemusiikista ja "vaihtoehtokulttuurista" (whatever that means), niin tää on yks parhaita kaupunkeja hengailla. Ja jos tykkää shoppailla, käydä manikyyrissä ja juhlia niin... well, look no further :)

6. Oletko ajatellut kirjoittavasi kirjaa kokemuksistasi Lontoossa? (Tuli tällanen idea, jota voit pohtia :)) )
No ei ollut kyllä tullut mieleenkään, mutta aika hauska idea. Voishan sitä pohtia :) Lastenkirjan haluaisin kirjottaa, jos osaisin. Tältä pojalta saa ainakin aika hyvää materiaalia :)

7. Oletko ihastunut matkallasi vielä? ;)
Oon ihastunut kerran yhteen brittimieheen, jonka kanssa tapailtiinkin noin kuukauden verran mutta ei mitään sen vakavampaa :) Mutta miehiä täällä kyllä riittää, eli jos haluaisi niin uuden deitin voisi hyvin saada joka perjantai- ja lauantai-illoille ja vielä sunnuntaillekin :)

8. Voisitko kuvitella asuvasi Lontoossa koko loppuelämäsi?
En pidä sitä mitenkään mahdottomana ajatuksena, mutta tällä hetkellä se ei ole ykkösvaihtoehto. Täällä on kuitenkin paljon sellaisia pikku asioita (kuten ne hemmetin hiiret, talojen rakennustyyli, terveydenhuoltoasiat ja asioiden hoitamisen yleinen hankaluus) jotka mua ärsyttää ja joiden kanssa en välttämättä haluaisi olla tekemisissä lopunelämääni. Kokisin myös perheestä ja ystävistä erossa olon vaikeana ja mulla on jo nyt hirvee ikävä Helsinkiä (God knows why...). Toisaalta täällä on kuitenkin ihan mielettömän paljon hyviä puolia ja jos saisin unelmieni työtarjouksen (vinkki vinkki Glamour tai Cosmopolitan), niin harkitsisin vakavasti.

9. Onko Lontoossa joitain (tai ylipäätään briteissä) perinteitä, jotka ovat kummallisia meidän mielestä?
Mitähän näitä olis? Mulla on tietty se, kun mun host-perhe ei oo britti, niin en oo varmaan ees törmänny niihin oudoimpiin tapoihin. Ruokakulttuuri on tietty yks, en vaan tajuu fish&chipsien tai taikinapiirakoiden (siis taikinakuori ja lihaa sisällä, en tiiä nimeä) hienoutta.

10. Jos lähtee käymään kesällä Lontoossa (minkä meinasin tehdä :D ), missä on hinta-laatusuhteeltaan sellainen hotelli, jossa kannattaisi majoittua? Jota suosittelisit.
Mä en osaa nyt oikeen suositella mitään hotellia, koska oon yöpynyt täällä ite vaan yhessä. Täällä on kuitenkin myös tosi paljon superedullisia hostelleja ja hotellejakin löytyy keskustastakin aika edullisesti. Kannattaa kuitenkin varata melko pian ja muistaa, että olympialaisten takia hinnat on nyt korkeemmalla kuin yleensä.


Day 9: A song that you can dance to

Siis mihinköhän biisiin mä en tanssisi? Mä voin oikeesti tanssia lähestulkoon mihin musiikkiin vaan, myös keskellä katua. Mutta eiköhän tää pääse tähän ihan itseoikeutetusti. Ja kyllä, tanssin tätä aina just tolla koreografialla :)


They say you got to stay hungry
hey baby I'm just about starving tonight!
I'm dying for some action

I'm sick of sitting 'round here trying to write this book
I need a love reaction

come on baby give me just one look
JA ARVATKAAPAS KUKA MENEE KATTOMAAN THE BOSSIA KESÄLLÄ KOLMATTA KERTAA!!! (kyllä, tuo oli ihan välttämätöntä laittaa isolla)

Ei kommentteja: