keskiviikko 14. maaliskuuta 2012

Money, money, money

Kiitos kaikille postausaihekyselyyn vastanneille. Suurimman suosion sain "käytännön asiat", eli yritän nyt koostaa joitain semihyödyllisiä postailuja sitä mukaa kun ehdin ja jaksan. Ekana olis vuorossa raha-asiat, eli paikallisen pankkitilin avaaminen. Oon maininnutkin tästä jo aiemmin silloin kun se oli itelleni ajankohtaista, mutta tässä on nyt vähän syvällisempi selostus aiheesta:

Kannattaako/tarvitseeko au pairin hankkia paikallinen pankkitili?
Tätä mietin itekin ennen kuin tulin tänne. Aluks aattelin, että en jaksa vaivautua, koska au pairin taskuraha on yleensä niin pieni, että sen saa suoraan käteen. Olin myös kuullut kauhutarinoita siitä, miten täällä on tosi hankalaa avata pankkitiliä (ja ylipäänsä hoitaa mitään asioita, mikä osittain on totta). Jossain vaiheessa aloin kuitenkin miettiä, että paikallinen pankkitili voisi olla ihan hyödyllinen, koska halusin liittyä kuntosalille, jossa piti maksaa direct debitillä, mitä ei tietenkään voinut tehdä ilman sitä tiliä. Mun palkka täällä on myös niin pieni, etten oikeestaan tulis toimeen ilman mun säästöjä. Visa electronin käyttö kuitenkin maksaa, enkä haluais mitään pikkusummia maksaa luottokortilla, eli helpointa olis olla täällä oma pankkitili, johon näitä säästöjä vois siirtää. Tietty pankkitili ja pankkikortti on myös ihan kätevä, jos palkka on suurempi, eikä jaksa pelailla käteisen kanssa.

Miten paikallisen pankkitilin sitten saa avattua?
Kuten jo mainitsin, olin siis kuullut, että täällä voi pankkiasioiden hoito olla vähän hankalaa. Ja osittain näin onkin. Joskus on oikeasti vaikea uskoa, että täälläkin eletään 2000-lukua, jotkut asiat on niin vanhanaikaisia, hankalia ja byrokraattisia, että suomalaisena tekisi välillä mieli repiä hiuksia päästä. Monessa pankissa onkin sellainen käytäntö, että tilin saamiseksi tarvitaan vähintään yksi, joskus useampikin, todistus asuinpaikasta. Todistukseksi kelpaa esim. omalla nimellä kotiosoitteeseen tullut sähkölasku. Helppoa. Paitsi jos sattuu olemaan au pair, joka harvemmin joutuu sähkölaskuja makselemaan. Onneksi mulla oli täällä kuitenkin yksi tuttu, joka osasi kertoa, että Lloyds TSB:lta saa tilin helposti, jos on eurooppalainen passi. Siellä tosiaan onnistui tilin avaaminen tosi helposti. Olin varalta pyytänyt host-mumiani kirjoittamaan epävirallisen todistuksen siitä, että asun ja työskentelen täällä, mutta sitä ei edes tarvittu. Riitti, että mulla oli se eurooppalainen passi ja että muistin osoitteeni. Virkailija kyseli kaikkia peruskysymyksiä, kuten kuinka suuri palkka mulla on ja mitä teen työkseni, ja puolen tunnin päästä siitä kun olin astunut pankkiin, mulla oli uusi tili, jee! Perustilin avaaminen ei myöskään maksanut mitään.

Maksaako rahan siirtäminen suomalaiselta tililtä englantilaiselle tilille?
Maksaa. Pankit osaavat kyllä ottaa omansa. Summat vaihtelee varmaan pankeittain, mutta rahaa menee sekä Suomen päässä, että Englannissa. Kannattaa siis ehkä siirtää kerralla vähän isompi summa, ettei joka viikko tarvi siirrellä ja maksella turhia maksuja.

Onko paikallisesta tilistä ollut hyötyä?
Mun mielestä on. Pääsin ensinnäkin liittymään sinne kuntosalille, mikä oli mulle ihan ykkösasia koko tilin hankkimisessa. On myös tosi kiva, kun voi nostaa rahaa ja maksaa kortilla niin kuin tekis Suomessakin, eikä siitä mee mitään maksuja. Ja tietty myös jos täällä haluaisi hakea ihan "oikeaa työpaikkaa", niin tili on oltava. Eli kaiken kaikkiaan kyllä se musta helpottaa asioita. Tietty kannattaa miettiä kuinka kauan täällä aikoo olla. Jos tulee vaikka vain kesäauppariksi, niin en tiiä onko siitä tilistä sitten niin paljon hyötyä. Ja suuri osa au paireista ei kuitenkaan avaa paikallista pankkitiliä, eli ilman sitäkin kyllä pärjää.

Tuun jossain vaiheessa kirjoittamaan myös puhelinliittymän hankkimisesta, julkisilla liikkumisesta, kavereiden hankkimisesta ja mistä löytää suomalaista ruokaa/muita suomalaisia. Onko teillä jotain muita käytännön asioihin liittyviä aiheita, joista haluaisitte erityisesti tietää enemmän?

Huomenna mun mamma tulee tänne käymään eli seuraava postaus tulee varmaan vasta ens viikon lopulla. Sillon on tiedossa toivottavasti jotain turistiaiheista löpinää ja kuvia :)

Day 20: Your favorite recipe

Tää ei tuu mun tutuille yllärinä, Suomessa syön tätä vähintään kerran viikossa, eli

Spagettia ja tomaattikastiketta
ehkä 3 annosta?

purkki tomaattimurskaa
2-3 porkkanaa
sipuli
2-3 valkosipulinkynttä
oliiviöljyä
valkoviinietikkaa
(kasvisliemikuutio)
spagettia
parmesanjuustoa

  • kuori ja pilko sipuli, valkosipuli ja porkkanat
  • kuumenna öly kasarissa ja kuullota sipuli ja valkosipuli
  • lisää joukkoon porkkanat ja valkoviinietikka, pyörittele hetki
  • lisää tomaattimurska ja kasvisliemikuutio (jos haluat), anna hautua miedolla lämmöllä
  • keitä spagetti
  • tarjoa parmesanjuuston kanssa
Tähän voi myös lisätä esim. herkkusieniä tai paprikaa ja tietty mausteita ihan maun mukaan. Ja tää on hei mun ihan oma resepti (ja ainut jonka osaan tehä ulkomuistista) :)

3 kommenttia:

kirsikkaelisa kirjoitti...

mä tahdon ehdottomasti korjata ton asian, että visa electronilla maksaessa se maksaisi sulle jotain. lähinnä joka paikassa vaan tuppaa olemaan tää "viiden punnan raja" jotta kortilla voi maksaa. ja useilla automaateilla nostaessa rahaa, ainakin nordea tästä veloittaa. mutta mä hoidan usein mun shoppailuja ja kauppareissuja visa electronin kanssa, ja sillä pärjää ihan hyvin - eikä se maksa mulle sen enempää.

M. kirjoitti...

Kiitos tästä! Mä oon miettinyt tota pankkitilin avaamismahdollisuutta pää sauhuten, koska mun olettamus on ollut myös se, että kirjat pitäisi olla englannissa, jotta se olisi mahdollista...

Visa Electronilla kun tuntuu olevan Suomessakin välillä ongelmallista maksaa juuri sen varmennuksen takia ja en oo yhtään varma siitä onko Englannissa vielä se käytössä mestassa kun mestassa... Lisäksi mun käsitys ja myös pankkinaisen käsitys oli siis se, että käteisnostoista mennee maksu per nosto ja prosenttipalkkio nostetusta käteisen määrästä. Mä tykkään kyllä itse rälätä käteisellä enemmän kuin kortilla, mutta jotenkin on kiva olla joku tallelokero niille huikeille summille mitä aupair ajoiltansa tulee saamaan ;D

Pinja kirjoitti...

kirsikkaelisa: Okei, hyvä tietää. Mä jotenki käsitin että kun nostaessa menee joku summa niin maksaessakin menis, mut kiitti et korjasit :)

M: Kiva, että oli hyötyä :) Mulla ei ainakaan oo kirjat täällä ja sain sen tilin, eli pitäis onnistua. Voi olla että tääkin riippuu pankista. Ja joo, sekin on ihan kätevää et perheet voi halutessaan maksaa palkan suoraan tilille.